Hagyományos húzott almás rétes /Aepfel Studel

Hagyományos húzott almás rétes /Aepfel Strudel
Az európai országok közül  a rétes Ausztriában, Magyarországon, és Szerbiában honos. Nálunk Magyarországon ünnepi étel. Főleg lakodalmak, ünnepi rendezvények, és a Szilveszter elengedhetetlen édessége. Az tény, hogy nagyon finom. Készíthetjük olyan sokféle töltelékkel amelynek csak  a képzelet szab határt. Azt gondolom, hogy a legnépszerűbb az almás rétes. Itt Ausztriában is a legtöbb cukrászdában ezt lehet kapni leggyakrabban. A rétes munkás édesség. Nem lesz olyan gyorsan kész mint egy keverős sütemény. De nagyon megéri a fáradságot. Egyrészt mert, ha mondjuk cukrászdában veszem akkor egy szelet már majdnem egy EURO, másrészt, ha előre gyártott réteslapból csinálom, az meg nem olyan finom mint a házi húzott rétes.
Tehát érdemes otthon készíteni, mert kiadós és olcsó. Megéri az árát. :-)


Hozzávalók : 4  db kisebb rúdhoz
300 ml sima fehér liszt
1 csipetnyi só
2 tk ecet
1 tk olvasztott  sertés zsír
1 db egész tojás
Cirka 250 ml langyos víz

Alma töltelék:
4 db nagyobb alma felkockázva
2 tk  őrölt faháj
1/2 tk őrölt szegfűszeg
1/2 citrom reszelt héja, és leve
Tipp: A citromtól az alma nem fog megbarnulni
4 ek cukor
6 ml víz
1 tk étkezési keményítő
1 tk vanília aroma
2 ek olvasztott sertészsír a kenéshez
Kevés tejföl a kenéshez.
2 ek zsemlemorzsa, ami felszívja majd az alma levét.

Tipp: az ecettől hólyagos lesz majd, a zsírtól puhább.
Nem szabad sok sót tenni bele, mert akkor szaladni fog.

Elkészítése:
1. A tészta alap anyagokat egy keverő tálba helyeztem.
2. A hozzávalók közül a folyadékokat összekevertem.
3. A tojás felütöttem.
3. Az összes hozzávalókat a víz segítségével összegyúrtam.
Tipp: A vizet óvatosan keverjük hozzá, nehogy túl puha legyen a tészta.
Tipp: a rétes tésztája lágy tészta kell legyen. Legalább húsz percig dolgozzuk a kezeinkkel egy gyúródeszkán. Nagyon homogénnek kell lennie. Legalább fél óra kell a pihentetéshez, de az 1 óra az még jobb.
4. A kidolgozás után 4 részre osztottam.
5. Letakartam frissen tartó fóliával.
6. Közben elkészítettem az alma tölteléket.


 Alma töltelék készítése :
1. Az almákat meghámoztam, és apró kockákra feldaraboltam
2. A citrom levével meglocsoltam
3. Feltettem a tűzre főni egy lábosba. Hozzáadtam a 6 ml vizet és a cukrot.
Tipp: A vízre azért van szükség, hogy ne égjen oda az alma. Később az alma kiereszti a saját levét.
4. Nem kell teljes puhára főzni az almát, maximum 5-6 perc elég neki.
5. Hozzáadtam a fűszereket és vanília aromát és a reszelt citromhéjat.
6. Besűrítettem az étkezési keményítővel. Majd félretettem hűlni.

Az almás rétes összeállítása:
1. A rétestészta már jól megpuhult, akkor jó ha elterült mint a Nagy-Alföld.
2. Kissé bekentem olajjal, hogy jobban tudjam húzni. 
3. A kis gombócokat egymás után először nyújtófával kissé meglapítottam, majd a kezeimmel egy tiszta konyharuhán minden oldalát kihúztam. A tészta nem szakad. Bátran lehet körbe-körbe húzni.
Nagyjából a nagysága egy 35 cm x 35 cm lesz.
4. A tésztát egy kenőecset segítségével langyos zsírral megkentem.
5. Aztán megszórtam kevés zsemlemorzsával.
6. Az alma töltelék 1/4 részét rászórtam egyenletesen a tésztára
Tipp: Hivatalosan a tészta vastagabb széleit le kell szakítani. Ám én nem szoktam. Egyéni döntés kérdése. Nem baj, ha van egy kicsit vastagabb rész a hártyavékony tészta között.  :-)


7. Mindegyik oldalát a konyharuha segítségével 1,5 cm-re behajtottam.
Tipp: Erre azért van szükség, hogy ne folyjon ki a töltelék.
Tipp: Itt már be lehet kapcsolni a tűzhelyet, légkeverésen 200 fokra.
Tipp: Forró sütőbe kell helyezni a rétest. Majd 25-30 perc alatt készre sütni.
8. Majd a konyharuha segítségével szépen felgöngyöltem. Mint egy szőnyeget.
9. A többi maradék 3 rudat is elkészítettem.
10. Sütőpapírral kibélelt tepsibe helyeztem, megkentem a tetejét először langyos zsírral, majd tejföllel.
Tipp: A tejföltől kap egy szép piros színt.
A zsír nem engedi kiszáradni sütés közben.
A sütési idő 25-30 perc.
Amikor elkészült vaníliás porcukorral beszórtam.


Jó étvágyat !
Bon Apetito !
Mahlzeit !


Megjegyzések

Népszerű receptek